Українська мова 2 курс

 

Тема уроку 

1

Вступ.   Іменники спільного і подвійного роду. Визначення роду невідмінюваних іменників та абревіатур, правила вживання їх. Іменники, що мають лише форму однини або множини.

2

Складні випадки відмінювання іменників.  Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку. 

3

Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни в родовому відмінку. Відмінкові закінчення іменників з конкретним та абстрактним значенням (терміна – терміну, феномена – феномену).

4

Паралельні закінчення  іменників чоловічого роду давального відмінка (-ові, -еві (-єві) , -у (-ю) ); іменників  знахідного відмінка (назв побутових предметів (узяв олівець – узяв олівця, написав лист – написав листа); іменників місцевого відмінка однини (на коні – на коневі, в ліжку – на ліжкові, в гаї – в гаю, на торзі – на торгу); іменників місцевого відмінка множини (кістьми – костями, крильми – крилами, чобітьми – чоботями тощо).

5

Закінчення іменників ІІІ відміни в орудному відмінку.

6

Практична риторика. Правила ведення суперечки. Визначення теми й мети суперечки.

7

Практична риторика. Аргументи й докази. Збирання матеріалу, аргументів для виступу.

8

Словозміна іменників ІV відміни.  Особливості кличного відмінка.

9

Творення й відмінювання чоловічих та жіночих імен по батькові.  

10

Контрольний диктант

 

Тема: Морфологічна норма. Прикметник

11

Поняття морфологічної норми. Прикметник. Відмінкові закінчення прикметників.

12

Практична риторика. Полемічні прийоми. Дискусія на тему: «Гроші. Навіщо збирати? Де зберігати? На що витрачати? Як заощаджувати?»

13

Вищий і найвищий ступені порівняння прикметників. Складання діалогів у розмовному стилі із використанням прикметників, що містять суб’єктивну оцінку обговорюваних об’єктів.

     

14.

 

Прикметники, що перейшли в іменники. Узагальнення, підготовка до контрольної роботи.

15.

 

Контрольна робота № 1 «Прикметник»: тестування, виконання завдань.

16.

 

Прислівник. Ступені порівняння.

17.

 

Синонімічні способи вираження різного ступеня ознаки,  використання прислівників дуже, вельми, занадто, мало, вкрай, зовсім, особливо, трохи, дещо, злегка та ін., вживання прикметникових суфіксів і префіксів зі значенням суб’єктивної оцінки (величезний, манюсінький, тонкуватий, завеликий, старенький, предобрий).

18.

 

Числівник. Узгодження числівника з іменником.  Читання й переказування текстів з числівниками.

19.

 

Складні випадки  відмінювання числівника.

20.

 

Практична риторика. Мистецтво відповідати на запитання.

21.

 

Дієслово, дієслівні форми.

22.

 

Складні випадки словозміни дієслів.

23.

 

Паралельні форми вираження наказового способу дієслів 1 та 2 особи множини.

24.

 

Практична риторика. Формування позиції, погляду на проблему. Спростування позиції суперника. Формулювання запитань суперникові

25.

 

 Активні й пасивні дієприкметники. 

26.

 

Контрольна робота № 2 «Написання прислівників та дієслів»: тестування, виконання завдань.

27

 

Поняття синтаксичної норми. Синтаксична помилка.

28

 

Складні випадки синтаксичного узгодження (УПА засвідчила; до міста Старий Самбір; у місті Чернівці).

29

 

Мовна стійкість як ключова риса національномовної особистості Поняття мовної стійкості. Джерела, що живлять мовну стійкість. 

30

 

Практична риторика. Засоби мовного вираження промови. Розпізнавання тропів і риторичних фігур.

31

 

Складні випадки і варіанти синтаксичного керування (відгук про роботу, радіти з перемоги і радіти перемозі; потреба в підручниках; не вживати заходів; не викликає довіри; враження від фільму; командувач військ; багатий на копалини і багатий копалинами; близько десятої години; переміг завдяки вам; посіяла біля хати, за нашими розрахунками).

32

 

Практична риторика. Засоби мовного вираження промови. Збагачення тексту й речень тропами  

33

 

Практична риторика. Метафора, метонімія, їхня роль у мовленні.

34

 

Есе на тему (одна з тем на вибір учня): Мовна мода і мовний смак. Читацькі смаки. Культурний простір (моєї родини, мого міста, України). Національний дух культурного простору України. Естетичний смак українців у слові, побуті, одязі.

35

 

Контрольний переказ  тексту «Пам’ять – найважливіша властивість людини»

36

 

Уживання прийменників в і на з географічними назвами і просторовими іменниками (відбувається в Україні, побувати в Німеччині; поглянути на Вкраїну; жити на Черкащині; піднятися на Еверест).

37

 

Словосполучення з прийменником по (піти по гриби; по цей день; блукати по полю; триватиме з лютого по квітень; кожному по сувенірові; зауваження по суті тощо).

38

 

Словосполучення з прийменниками в(у), при, за, із-за (посіяти у дощ; працювати в бібліотеці; росте при дорозі; за часів Мазепи; за активної підтримки).

39

 

Практична риторика. Метафора, метонімія, їхня роль у мовленні. Діалогування на тему «Корисне дозвілля»

40

 

Вживання похідних сполучників. Варіанти граматичного зв’язку підмета й присудка (Він був активним учасником тих подій.   Мій однокласник – директор школи. Перегляд вистави становить частину нашого плану на вихідний.  Висіло багато картин; більшість громадян учора підтримали; більшість депутатів проголосувало;  батько з сином відвідали; виставка-продаж вразила).

41

 

Практична риторика. Риторичні фігури (антитеза, градація, повторення, риторичне запитання, звернення, порівняння).  Добір жанрів і текстів для вживання конкретних мовних засобів.

42

 

Практична риторика. Риторичні фігури (антитеза, градація, повторення, риторичне запитання, звернення, порівняння). Удосконалення тексту мовними засобами.

43

 

Есе на тему (одна з тем на вибір учня): Традиції й модерн у культурі й суспільстві. Вплив продуктів харчування на здоров’я людини. Гармонійні стосунки з друзями. Екологічний рух в Україні й світі. Гармонійна взаємодія людини й природи. Екологічна просвіта. Підприємливість літературних героїв.

44

 

2 курс. Українська мова. Урок №44. Контрольна робота з теми «Синтаксична норма»: тестування.