Українська мова 1 курс

Для переходу до потрібного уроку клацніть мишею на потрібну вам тему. Уже розміщені уроки позначені синім, теми чорного кольору поки що у стадії розробки і перехід до них відсутній.

 

Тема уроку (для переходу до уроку клацніть лівою клавішею миші на потрібну вам тему)

1

Вступ. Лексикографія. Сучасні лексикографічні джерела: словники, довідкова література (у числі на електронних носіях).

2

Інформативна й нормативна функції словників і довідників. Основні типи словників. Довідкові медіаресурси.

3

Практична риторика. Риторика як мистецтво, наука й навчальна дисципліна. Роль риторики в сучасному світі.

4

Перевірочний диктант.

5

Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Типи норм. Нормативне й ненормативне мовлення.

6

Лексична норма. Лексичне значення слова. Лексична помилка.

7

 

Слово і контекст; залежність значень слова від контексту.   

 

8

Слововживання: вибір слова, лексична сполучуваність.

9 

Слова власне українські й запозичені. Виправдані й небажані запозичення.

10

Лексичні й фразеологічні синоніми, антоніми. Синонімічне багатство української мови.

11

Пароніми. Запобігання помилок у вживанні паронімів.

12

Найпоширеніші випадки порушення лексичної норми. Кальки з інших мов, недоречне вживання українських слів у невластивому їм значенні.

13

Основні групи фразеологізмів.

14

Багатозначність, синонімія й антонімія фразеологізмів. Уживання слів у фразеологізмах відповідно до їхнього стилістичного забарвлення.

15

 

Утвердження лексичної норми в словниках української мови (повторення й узагальнення).

 

16

 

Контрольна робота № 1 «Вступ. Поняття норми в сучасній українській літературній мові. Лексична норма»: тестування, виконання завдань.

 

17

 

Написання есе на теми: «Прекрасна мить життя», «Чарівність і могутність слова», «З чого зіткане щастя?».

 

18

Практична риторика. Особистість мовця (чарівність, артистизм, упевненість у собі, щирість, обізнаність, об’єктивність, доброзичливість). Риси гарного співрозмовника. Вимоги до мовлення оратора. Комунікативний стан мовця.

19

 

Практична риторика. Аудиторія (слухач, слухачі). Види слухання. Цілі слухання. Моделювання аудиторії. Контакт з аудиторією. Прийоми налагодження контакту.

 

20

 

 

Орфоепічна норма. Орфоепічна помилка. Орфоепічний словник.

 

 

21

 

Поняття милозвучності. Чергування у//в, і//й як засіб милозвучності.

 

22

 

 

Основні правила вимови голосних звуків. Основні правила вимови приголосних звуків.   

 

 

23

 

Наголос. Нормативний наголос. Основні правила наголошування слів.

 

24

 

Варіантне наголошування слів в українській мові. Діалектний наголос. Словорозрізнювальний наголос. Форморозрізнювальний наголос. Складні випадки наголошування слів.   

 

25

Контрольна робота № 2 «Практична риторика. Орфоепічна норма»: тестування, виконання завдань.

  

26

Контрольний диктант. 

27

Написання есе на тему: «Наголос – душа слова». 

28

Практична риторика. Текст як одиниця спілкування. Етапи підготовки тексту виступу. Ефективність мовлення. Стратегія і тактика мовленнєвої поведінки. Комунікативний намір. 

29

Практична риторика. Види читання і записування тексту виступу. Естетика тексту.

 

 

30

Практична риторика. Мовленнєвий вчинок. Мовленнєва подія.

 

31

Орфографічна норма. Орфограма. Орфографічна помилка. Орфографічний словник. Принципи української орфографії.

32

Ненаголошені е, и в корені слова.

33

Апостроф.

34

Позначення м’якості приголосних.

35

Чергування голосних.

36

Чергування приголосних в українській мові.

37

Зміни приголосних при збігові їх у процесі словотворення.

38

Спрощення приголосних. 

39

Подвоєння та подовження приголосних. 

40

Контрольний диктант.

41

Написання есе на теми: «Життя в гармонії з природою», «Моє бачення сучасної школи», «Чого варто уникати в спілкуванні», «Ціна недбалості», «Гаджети чи реальне спілкування?».

42

Практична риторика. Суперечка як вид комунікації. Правила ведення суперечки.

43

Правопис префіксів. Правопис суфіксів. Уживання великої літери.

44

Правила перенесення слів із рядка в рядок. Правила графічних скорочень слів.

45.

 

Написання складних слів разом, окремо, з дефісом. 

 

46.

 

Написання слів іншомовного походження. Правило «дев’ятки».

 

47.

 

Складні випадки написання прізвищ і географічних назв. Написання не, ні з різними частинами мови.    

 

48.

 

Розрізнення прислівників і співзвучних сполук (збоку – з боку, зрештою – з рештою, всередині  – в середині тощо). Правила їх написання.

 

49.

 

Написання есе про явище природи, що викликає найбільше захоплення й здивування.

 

50.

 

Контрольна робота № 3 «Орфографічна норма»: тестування, виконання завдань.

 

51.

 

Морфологічна норма. Іменник.

 

52.

 

Рід іменників (складні випадки узгодження роду іменників типу кір, дріб, біль, нежить, пил, степ, ступінь, путь та ін. з іншими частинами мови).

 

53.

 

Паралельні родові форми іменника  (зал – зала, птах – птаха, плацкарт – плацкарта тощо). Рід невідмінюваних іменників,  іменники подвійного роду

 

54.

 

Іменники чоловічого та жіночого роду, що означають назви людей за діяльністю (поет – поетеса, поетка; директор – директорка, робітник – робітниця та ін.).  

 

55.

 

Практична риторика. Різновиди суперечки.  

 

56.

 

Контрольний диктант.

 

57.

 

Узагальнення і систематизація. Повторення пройденого