Українська література 1 курс

Для переходу до уроку клацніть мишею на назву потрібної вам теми.

Тема

1.

Українська література другої половини ХІХ ст. у контексті розвитку тодішнього суспільства, культури, мистецтва. Новий етап національно-визвольного руху, культурно-просвітницька діяльність «громад». Періодичні видання. Розвиток реалізму, натуралізму, пізній романтизм. Тодішні поезія, драматургія. Особливості реалістичної прози.

2.

Життя митця і його творчість як новий імпульс української літератури («Колосальне всеобіймаюче око України» (І. Франко). Її загальна характеристика

3.

«Кайдашева сім’я» – соціально-побутова повість-хроніка. Реалізм твору, сучасна (вічна) актуальність проблеми батьків і дітей. Колоритні людські характери в повісті.

4.

Українська ментальність, гуманістичні традиції народного побуту й моралі. Утвердження цінностей національної етики засобами комічного. ТЛ: соціально-побутова повість, поглиблення поняття про реалізм. Засоби змалювання комічного.

5.

Урок мовленнєвого розвитку. Інсценізація уривків із «Кайдашевої сім’ї» І. Нечуя-Левицького.

6.

Основне про життєвий і творчий шлях. Загальна характеристика творчості.

7.

Перший соціально-психологічний роман в українській літературі, свідчення великих можливостей у художньому дослідженні дійсності. Співавторство з І. Біликом. Широта представлення народного життя.  ТЛ: соціально-психологічний роман.

8.

Шлях Ничипора Варениченка: від правдошукацтва до розбійництва. Розвиток усного мовлення. Значення для становлення і утвердження людини правильності життєвого вибору.

9.

Жіночі образи, ствердження народних поглядів на духовне здоров’я людини.

10.

Контрольний твір-роздум на тему: «Зображення покріпачення України  в романі Панаса Мирного «Хіба ревуть воли, як ясла повні?»

11.

12

Контрольна робота. Література 70-90х років ХІХ ст. І.С.Нечуй-Левицький. Панас Мирний.

13.

Розвиток драматургії: соціально-побутові та історичні драми й комедії М.Старицького, М.Кропивницького, Панаса Мирного та ін. Від аматорських гуртків до професійного «театру корифеїв», що став «школою життя» (І.Франко). Перші театральні трупи М.Кропивницького та М.Старицького. Родина Тобілевичів та український театр.  Популярність «театру корифеїв» в Україні та за її межами. Перша народна артистка України Марія Заньковецька.

14.

Основне про життєвий і творчий шлях митця, світогляд, багатогранність діяльності. Жанрова різноманітність творів. І. Карпенко-Карий і «театр корифеїв». Драматургічне новаторство письменника. ТЛ: поглиблення поняття про жанри драматичного твору. Комедія

15.

Комедія «Мартин Боруля», її сценічна історія. Дворянство як міф про краще життя. Підміна особистісних етичних цінностей (чесності, порядності, працелюбства) становою приналежністю. 

16.

Психологічна переконливість розкриття образу Мартина Борулі. Значення творчості І. Карпенка-Карого. 

17.

Контрольна робота. Українська драматургія і театр 70-90х років ХІХ ст. Сторінки української прози 70-90х років ХІХ ст.

18.

Письменник, учений, громадський діяч. Багатогранність діяльності, її вплив на культурний і політичний розвиток України. Франко-перекладач, публіцист. Значення творчості для розвитку української літератури, у пробудженні національної свідомості. Творчість І. Франка в музиці .    

19.

Лірика збірки «З вершин і низин». Загальне уявлення про композицію збірки. Творчість великих майстрів Відродження; символ вічної жіночності, материнства, краси; суперечки про роль краси і користі («Сікстинська мадонна»). Франкова концепція поступу людства, вираження незламного оптимізму («Гімн» («Замість пролога»)).  МК: «Іван Франко» І.Труша; ілюстрації А.Базилевича; «Сікстинська мадонна»  С.Рафаеля; гімн «Вічний революціонер» (1899) М.Лисенка.  ТЛ: гімн, сонет

20.

Поетична збірка «Зів’яле листя», загальне уявлення про її композицію. «Ой ти, дівчино, з горіха зерня», «Чого являєшся мені…» Місце любовної теми у творчості І.Франка. Життєві імпульси появи творів (автобіографічність). Широка емоційна гама почуттів ліричного героя, ствердження невмирущості почуттів, ідеалу кохання. МК: цикли любовної лірики Овідія, Катулла, Данте, Ф.Петрарки, А.Міцкевича.  Ілюстрації до зб. «Зів’яле листя» А. Чебикіна. Пісні на слова І.Франка в сучасному виконанні.  Напам’ять: 2 поезії (на вибір).

21

Урок виразного читання. Літературна композиція за інтимною лірикою І. Франка.  

22

Філософська поезія. Змістовий зв’язок «Легенди про вічне життя» з поезією збірки «Зів’яле листя». Драматизм людських стосунків, роздуми про взаємність кохання.  

23

Поема «Мойсей» – один із вершинних творів І.Франка. Проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті. Пролог до поеми – заповіт українському народові.  

24.

Проза І. Франка (ідеї, проблеми). Художні шукання прозаїка. Франко й український модернізм.  ТЛ: поняття про модернізм.

25.

Новела «Сойчине крило» – жіноча доля в новітній інтерпретації. Образ героя-адресата – уособлення боротьби між «естетикою» і «живим чоловіком». Гуманізм новели.

26.

Роль І.Франка в розвитку драматургії й театру («Украдене щастя»). Значення творчості І.Франка, її актуальність. ТЛ: поняття про модернізм. МЗ: навички ІТ (інформатика); мовні особливості творів (українська мова). МК: фільм «Великі українці. Іван Франко» (2008; реж. Софія Чемерис; ведучий С. Вакарчук).

27.

Контрольна робота. Творчість І.Франка

28.

Урок літератури рідного краю. Ознайомлення з творами письменників-земляків (поезія).

29.

Особистісні чинники у світогляді людини на рубежі віків. Посилення зв’язку з культурою Європи, активні націотворчі процеси. Основні риси українського прозового модернізму (О.Кобилянська, М.Коцюбинський, В.Стефаник, В.Винниченко). «Нова школа» у прозі.

30.

М. Коцюбинський. Життя і творчість, гуманізм світогляду. Жанр новели у творчості М. Коцюбинського. Еволюція художньої свідомості: від просвітницьких орієнтацій і реалізму до модернізму. Значення стильового новаторства М. Коцюбинського для української літератури.

31.

М. Коцюбинський. Психологічна новела «Intermezzo» з жанровими ознаками «поезії у прозі». Автобіографічна основа. Проблеми душевної рівноваги, повноцінного життя, специфіки творчого процесу. Психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини. Символічні образи, ускладнена метафора. Поетика імпресіонізму.

32.

М. Коцюбинський. Повість «Тіні забутих предків». Трагічна доля Івана й Марічки як наслідок суперечності між мрією та дійсністю.

33.

М. Коцюбинський. Повість «Тіні забутих предків». Світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло твору.

34.

М. Коцюбинський. Повість «Тіні забутих предків». Образи й символи повісті. Образи Івана та Марічки як втілення романтичної ідеї незнищенності кохання.

35.

Урок мовленнєвого розвитку. Усне переказування найбільш вра­жаючих епізодів із повісті з аргументацією свого вибору.

36.

О.Кобилянська. Життя і творчість. Формування світогляду письменниці (вплив європейської культури, українського феміністичного руху). Її проза – зразок раннього українського модернізму. Жанрові особливості, провідні теми та ідеї.

37.

«Краса вільної душі, аристократизм духу як провідні мотиви новел «Іmpromtu phantasie», «Valse melancolique».  Напам’ять уривок із новели

38.

Автобіографізм «Іmpromtu phantasie» («Фантазія-експромт»). Становлення особистості, цілеспрямованої  й цілісної натури. Образ ліричної героїні новели-роздуму.

39.

О.Кобилянська. Образи нових жінок-інтелектуалок: талановитої піаністки Софії, аристократичної Марти, пристрасної і вольової художниці Ганнусі у «Valse melancolique» («Меланхолійний вальс»). Роль образу мелодії вальсу у відтворенні внутрішнього світу героїнь. Глибокий психологізм твору як новаторство О. Кобилянської.

40.

Урок виразного читання. Виразне читання уривка з повісті «Земля».

41.

Позакласне читання. Хочу бути Людиною! (За повістю О. Кобилянської «Людина»)

42.

Контрольна робота. Творчість М. Коцюбинського, О. Кобилянської

43.

Життя і творчість. Новаторство письменника.

44.

«Камінний хрест» – психологічне розкриття теми еміграції. Історична основа твору. Сюжетно-композиційні особливості. Трагічна подія – композиційний центр новел Стефаника. Драматизм конфлікту, емоційна загостреність зображуваного.

45.

«Камінний хрест». Багатозначність символічних образів. Камінний хрест – уособлення долі людини.

46.

«Камінний хрест».  Ідея нерозривної єдності Івана Дідуха з рідною землею. Останній танець Івана Дідуха перед від’їздом із села як символ трагізму прощання з рідним краєм.

47.

Урок позакласного читання. Осип Маковей. Оповідання.

48.

Життя і творчість, громадська і політична діяльність. Винниченко-художник.

49. 

Прозові й драматичні твори. Перший український науково-фантастичний роман «Сонячна машина», його популярність у 1920-ті роки. Успіх п’єс В.Винниченка на світовій сцені. 

50.

Поєднання в новелі «Момент» реалістичного змалювання дійсності та філософського підтексту (плинність життя, щастя людини, мить – частинка вічності тощо). Образ панни (Мусі) – утілення ідеї вічної жіночності, краси. Імпресіонізм новели.

51. 

Значення літературно-художньої спадщини В.Винниченка. МЗ: національно-визвольні змагання початку 1920-х років (історія).  МК: західноєвропейський модернізм. Малярські роботи В.Винниченка, К.Моне, О.Мурашка, М.Глущенка. Екранізація творів В.Винниченка. 

52. 

Альманах «З-над хмар і з долин», угруповання «Молода муза» – зв’язок із зарубіжною літературою, «нова» драма на межі століть. 

53. 

Леся Українка. Життєвий і творчий шлях. Драматична спадщина. Роль родини, культурного оточення й самоосвіти у формуванні світобачення письменниці. 

54. 

Леся Українка. Збірка поезій «На крилах пісень», її висока оцінка І.Франком. Основні цикли поезій. Неоромантизм як основа естетичної позиції Лесі Українки. «Contra spem spero!» як світоглядна декларація сильної, вольової особистості. Символічність, романтичні образи, образотворчий прийом контрасту.  

55.

Урок мовленнєвого розвитку. Написання етюду за асоціацією з певним художнім образом.

56. 

Контрольний твір-роздум на тему «Невмирущість духовної краси за драмою – феєрією «Лісова пісня». 

57. 

Бесіда про твори, вивчені упродовж навчального року. Зосередження уваги на їхніх художніх особливостях, новаторстві (на тлі відповідного відрізка часу). Підсумковий урок

Добавить комментарий