Зарубіжна література 3 курс

Тема

 00(01)

Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків у драмі-феєрії «Синій птах». Особливості розвитку сюжету. Роль фантастики. Символіка образів. Трактування фіналу (ЕК) Ознаки казки в драмі «Синій птах» М. Метерлінка. Порівняння драм «Синій птах» М. Метерлінка і «Лісова пісня» Лесі Українки (ЛК) Екранізації й театральні вистави за драматичними  творами кінця XIX-XX ст. 

 00(02)

Ремарк Е.М. «Три товариші».  

 00(03)

Уеллс Г. «Країна сліпих», «Двері в стіні», «Коли Сплячий прокинеться», «Війна світів», «Невидимець» та ін. 

 01(04)

Франція. Ромен Гарі (1914 – 1980). «Повітряні змії». Бразилія. Паоло Коельйо (нар. 1947). «Алхімік». Швеція. Тумас Йоста Транстремер (1931 – 2015) (ТЛ) Класична і масова література. Художність. (ЛК) Бібліотечні та інтернет-ресурси, використання їх для збагачення кола читання, розвитку навичок творчої роботи з книжкою. Взаємодія різних видів мистецтва (кіно і література та ін.), комп’ютерних технологій і літератури (УС) Сучасні українські літературно-художні видання, інтернет-портали творів зарубіжної літератури.

02(05)

 Китай. Мо Янь (Гуань Моє, нар. 1955). «Геній». Велика Британія. Сью Таунсенд (1946 – 2014). Цикл творів про Адріана Моула. Ніл Річард МакКіннон Ґейман (нар. 1960). «Чому наше майбутнє залежить від читання». Польща. Йоанна Яґелло (нар. 1974). «Кава з кардамоном» (ЕК) Трансформація тем, мотивів, образів, поетикальних  засобів класики в сучасній літературі. (МЗ) Художня культура.

 03(06)

Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької школи для популяризації світової літератури й формування українського читача. Літературні премії світу, письменники-лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність (ТЛ) Діалог культур. Поглиблення поняття про художній переклад.  (ЛК) Специфіка сучасної культури та роль літератури в ній (УС) Видатні українці – популяризатори здобутків літератур народів світу.  (ЕК) Відмінність понять «національна література» і «світова література» (МЗ) Історія.

 04(07)

Німеччина. Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи (МЗ) Художня культура.

 05(08)

Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І частина), останній монолог Фауста (ІІ частина). Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури (ТЛ) Трагедія. Поглиблення поняття про художній образ. 

 06(09)  

Історія створення трагедії «Фауст». Особливості  композиції. Проблематика. Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення людини. Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору (ЛК) Утілення трагедії «Фауст» у різних видах мистецтва (образотворче мистецтво, музика, театр та ін.) (УС) «Фауст» в Україні: переклади й критика.  (ЕК) Порівняння образів Фауста і Вагнера. 

 07(10)

Модерністська проза початку ХХ ст. (загальна характеристика). Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі

08(11)

Німецькомовна проза. Франц Кафка (1883 – 1924). Життя і творчий шлях Ф. Кафки.

09(12)

Франц Кафка «Перевтілення». Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення». Образ Грегора Замзи: проблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі світового буття як абсурдного. Особливості композиції, функції фантастики. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі.  

 10 (13)

Альбер Камю (1913 – 1960).  Віхи  життя  й  особливості  світогляду  А.  Камю.  

11 (14)

Альбер Камю. Роман  «Чума»: проблематика, сюжет.

 12 (15)

Альбер Камю. Роман  «Чума»:  композиція, притчевість твору, алегоризм образів і ситуацій.

 13 (16)

Розвиток мовлення.  Есе на тему (обрати одну із запропонованих) «Німецьке просвітництво – мій найулюбленіший твір»; «Фауст і сучасність»; «Модернізм – моє ставлення до літературного напрямку»; «Чума» А. Камю – мої враження від твору».

 14 (17)

Тематична контрольна робота з теми «Просвітництво. Модернізм. Камю».

 15 (18)

Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст.

16 (19)

Франція. Ґійом Аполлінер (Вільгельм Альберт Володимир Олександр Аполлінарій Костровицький, 1880 – 1918). Життя та творчість. 

17 (20)

Ґійом Аполлінер. «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо».

18  (21)

Австрія. Райнер Марія Рільке (1875 – 1926). «Згаси мій зір…», «Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея» (огляд).

19 (22)

Іспанія. Федеріко Ґарсіа Лорка (1898 – 1936). «Про царівну Місяцівну», «Гітара».

20 (23)

Розвиток жанру антиутопії у XX ст.: ознаки та представники.  (ТЛ) Антиутопія, конфлікт, сатира, соціальна фантастика.  (МЗ) Історія, художня культура.

 21 (24)

Велика Британія. Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950). «Скотоферма». Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості. Образ головного героя в динаміці. Поетика антиутопії (фантастика, мова, символи, алегорії та ін.)

 22 (25)

Німеччина. Б. Брехт (1898 – 1956) – драматург-новатор. Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й художня практика.

 23 (26)

Бертольт Брехт. «Матінка Кураж та її діти». Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі.

 24 (27)

Генріх Белль (1917 – 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Життєвий і творчий шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…».

 25 (28)

Німецькомовна поезія. Пауль Целан (1920 – 1970). «Фуга смерті». Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця. Ключові метафори («чорне молоко світання», «могила в повітрі»)  як відтворення жахливої реальності Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у творі.

 26 (29)

Загальна характеристика провідних тенденцій прози другої половини ХХ ст. (МЗ) Художня культура (ТЛ) Притча, «магічний реалізм», підтекст, індивідуальний стиль письменника, національний колорит. 

 27 (30)

США. Ернест Міллер Гемінґвей (1899 – 1961). «Старий і море». Віхи життя й творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море». Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті (ЕК) Порівняння образів персонажів.

 28(31)

Колумбія. Ґабріель Ґарсіа Маркес (1927 – 2014). «Стариган із крилами» Короткі відомості про життя митця, лауреата Нобелівської премії. Специфіка «магічного реалізму» Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального і фантастичного в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами». Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей (УС) Українські переклади і видання творів Е. М. Гемінґвея, Ґ. Ґарсіа Маркеса.  

 29(32)

Японія. Ясунарі Кавабата (1899 – 1972) . «Тисяча журавлів» Ясунарі Кавабата – лауреат Нобелівської премії. Відображення самобутності японської культури у повісті «Тисяча журавлів». Роль чайної церемонії в композиції твору. Провідні ідеї (утвердження ідеї єдності людини з природою, гармонії зі світом, повернення до національних традицій і вічних цінностей). Образна система повісті. Еволюція головного героя (Кікудзі). Символіка. Японські уявлення про красу та їх відображення у творі. Особливості стилю письменника (ЛК) Відображення специфіки національних культур у літературних творах. Екранізації літературних творів. 

 30(33)

Розвиток мовлення.  Есе на тему: «Пошуки сенсу існування: західна та східна культури»

 31 (34)

Контрольна робота. Проблеми війни і миру, людина та пошуки сенсу існування в літературі ХХ ст.

 32 (35)

Провідні тенденції в драматургії другої половини ХХ ст.  Формування «театру абсурду» як явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки. Огляд здобутків митців («Гостина старої дами» Ф. Дюрренматта, «Санта-Крус» М. Фріша, «Носороги» Е. Йонеско, «Чекаючи на Годо» С. Беккета). Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія та ін.). Значення іронії, гротеcку у творах.

 33 (36)

Література постмодернізму. Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура.

34 (37)

Милорад Павич (1929 – 2009). «Скляний равлик». Хуліо Кортасар (1914 – 1984). «Менади».

35 (38)

Україна. Загальна характеристика розвитку кримськотатарської літератури й культури Таїр Халілов (нар. 1940 р.). «До останнього подиху».

36 (39)

США. Джон Майкл Ґрін (нар. 1977). «Провина зірок» Д. Ґрін – американський письменник, автор книжок для підлітків та молоді, відеоблоґер. «Провина зірок» – розповідь про історію кохання невиліковно хворих юнака та дівчини. Образи головних героїв. Ідея цінності життя. Символіка назви твору. Ліризм, іронічність оповіді Австралія. Маркус Френк Зузак (нар. 1975). «Крадійка книжок». Короткі відомості про митця. «Крадійка книжок» — роман про Другу світову війну. Історія життя дівчинки Лізель Мемінґер. Викриття згубного впливу нацизму у творі. Образи «маленьких людей», які опинилися в умовах фашистської системи. Ідеї людяності, добра, порятунку життя й культури. Книга як символ збереження духовності в жорстокому світу. Форми оповіді.

 37 (40)

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.

Стара програма (2019-20 н.р.):

№ уроку

Дата

Тема уроку (для переходу до уроку клацніть лівою клавішею миші на потрібну вам тему)

 

37.

12/03

37. Урок розвитку мовлення (усний). Дискусія: «Роль художньої літератури в житті сучасної людини».

 

38.

19/03

38. Позакласне читання. П. Зюскінд «Запахи»

 

39.

26/03

39. Життєвий і творчий шлях сербського письменника   Милорада Павича. Втілення в його оповіданні «Дамаскин» рис постмодернізму.

 

40.

02/04

 40. Оповідання Милорада Павича «Дамаскин». «Віртуальний історизм» як характерна ознака творчості письменника.

 

41.

09/04

41.  Найвидатніші здобутки світової літератури доби античності, Середньовіччя, Відродження, XVII і XVIII ст., а також XIX ст. (доби романтизму).

 

42.

16/04

42. Найвидатніші здобутки світової літератури XIX ст. (доби реалізму та раннього модернізму), а також XX — початку XXI ст.( у тому числі сучасного літературного процесу).

 

 

43.

23/04

43. Урок розвитку мовлення (письмовий). Твір на тему: «Здобутки світової літератури в моєму житті» у форматі ЗНО (власне висловлювання)

 

44.

30/04

44. Підсумковий урок. Тематична контрольна робота

 

 

Вправи (натисніть для переходу до вправ)